Выберите тип процедуры
1
Период разъяснений
с
06.09.2022 16:11
по 12.09.2022 10:00
по 12.09.2022 10:00
2
Подача предложений
с
12.09.2022 10:00
по 23.09.2022 10:00
по 23.09.2022 10:00
3
Аукцион
не будет использоваться
4
Оценка
5
Контракт
Статус
Оценка
Оценочная стоимость без НДС
1 980 001,63 MDL
Период уточнений:
6 сен 2022, 16:11 - 12 сен 2022, 10:00
Подача предложений:
12 сен 2022, 10:00 - 23 сен 2022, 10:00
Техническая служба поддержки для поставщиков:
(+373) 79999801
Данная процедура проводится без электронного аукциона. Ваша оферта является окончательной и должна содержать весь список необходимых документов.
Подписаться невозможно
в период Оценка
Lucrari de instalare sisteme fotovoltaice in s.Cotovscoie rul Comrat
Информация о заказчике
Наименование
Фискальный код/IDNO
Адрес
3815, МОЛДОВА, АТО Гагаузия, с.Котовское, ул.Ленина 17
Веб сайт
---
Контактное лицо
Данные о закупке
Дата создания
6 сен 2022, 16:11
Дата последних изменений
6 сен 2022, 18:36
Achizitii.md ID
21062918
MTender ID
CPV
45200000-9 - Полные или частичные строительные работы и публичные работы
Тип процедуры
Запрос ценовых оферт (работы)
Критерии присуждения
Самая низкая цена
Источники финансирования
Список лотов
Лот № 1 - Lucrari de instalare sisteme fotovoltaice in s.Cotovscoie r-ul Comrat
Бюджет: 1980001.63 MDL
Активный
Документы процедуры закупок
proiect gradinita de copii.signed.pdf
proiect gradinita de copii.signed.pdf
Документация к предложению
-
6.09.22 16:11
proeiect gimnazia.signed.pdf
proeiect gimnazia.signed.pdf
Документация к предложению
-
6.09.22 16:11
котовское - солнечные панели ф5.signed.pdf
котовское - солнечные панели ф5.signed.pdf
Документация к предложению
-
6.09.22 16:11
anunt de-participare.signed.pdf
anunt de-participare.signed.pdf
Документация к предложению
-
6.09.22 16:11
Дата:
6 сен 2022, 18:36
Название вопроса:
anunt de participare p. 30 (ISO 45001 este o cerinta ilegala) eliminati va rog
Вопрос:
Potrivit art. 82 alin. (1) din Legea nr. 131/2015 orice persoană care are sau a
avut un interes în obținerea unui contract de achiziție publică și care consideră că în
cadrul procedurilor de achiziție publică un act al autorității contractante a vătămat un
drept al său recunoscut de lege, în urma cărui fapt a suportat sau poate suporta
prejudicii, este în drept să conteste actul respectiv în modul stabilit de lege.
Procedând la examinarea în fond a contestației, Agenția reține că ÎM „Grădina
Zoologică” a publicat pe portalul guvernamental de acces online:
www.mtender.gov.md, la data de 07.08.2020, un anunț de participare la procedura de
achiziție publică nr. MD-1596798249779, privind achiziționarea „Lucrărilor de
construcție a volierului pentru lemuri la Grădina Zoologică din mun. Chișinău”.
În context, analizând pretențiile formulate de către contestator, Agenția constată
că acestea își manifestă dezacordul cu cerința autorității contractante indicată la pct.
15 subpct. (31) din anunțul de participare și, respectiv, la pct. 3 subpct. (31) din FDA,
prezentarea obligatorie de către potențialii ofertanți a: „Certificat al Sistemului de
Management al sănătății și securității ocupaționale ISO 45001:2018”.
Astfel, relevante speței sunt prevederile art. 17 alin. (1) din Legea nr. 131/2015,
potrivit cărora, în funcție de obiectul achiziției publice, în sensul art. 1, și de tipul
procedurii alese conform art. 46 alin. (1), autoritatea contractantă are obligația de a
stabili pentru fiecare procedură în parte criteriile de calificare și selecție, precum și
documentele-suport, prevăzute de legislația în vigoare, necesare pentru a fi prezentate
de către operatorii economici.
Concomitent, conform art. 18 din Legea nr. 131/2015, autoritatea contractantă
7
va aplica criterii proporționale de calificare și selecție raportate la obiectul
contractului referitoare numai la:
a) eligibilitatea ofertantului sau candidatului;
b) capacitatea de exercitare a activității profesionale;
c) capacitatea economică și financiară;
d) capacitatea tehnică și/sau profesională;
e) standarde de asigurare a calității;
f) standarde de protecție a mediului.
Prin urmare, solicitarea Certificatului ISO 45001:2018 cu referire la sistemele
de management al sănătății și securității ocupaționale contravine prevederilor
enunțate supra.
În acest sens, nu pot fi reținute argumentele autorității contractante precum că
„conform cerințelor art. 23 alin. (2) al legii nr. 131/2015, în caz dacă operatorul
economic va prezenta un alt Certificat care demonstrează existenta unui Sistem de
Management al SSM, echivalent certificatului solicitat, autoritatea contractantă va
fi obligată să-l ia în considerare la evaluarea ofertelor”, în condițiile în care
prevederile art. 23 din legea prenotată reglementează dreptul autorității contractante
de a solicita respectarea anumitor standarde de calitate, în speță ISO 9001:2015,
prevăzut la pct. 15 subpct. (29) din anunțul de participare, iar modalitatea de
îndeplinire a cerinței respective nefiind limitată doar la Certificatul ISO 9001:,
urmând a fi acceptate și orice alte certificări, care trebuie să confirme că operatorul
economic respectă anumite standarde de asigurare a calității, raportate la sistemele de
asigurare a calității, bazate pe seriile de standarde europene relevante, însă
Certificatul ISO 45001:2018 nu cade sub incidența acestor prevederi.
Subsecvent, cu referire la art. 73 din Legea nr. 131/2015 citat de către autoritatea
contractantă, se reține că acesta reglementează „Condițiile speciale de executare a
contractului de achiziții publice”, care sunt stabilite de către autoritatea contractantă
în anunțul de participare și urmează a fi implementate pe parcursul
derulării/executării contractului de achiziție atribuit în scopul asigurării îndeplinirii
obiectivelor stabilite de norma prenotată, iar având în vedere faptul că standardul ISO
45001:2018 reflectă modul de organizare a operatorului economic, respectiv sistemul
de management implementat, în partea ce ține de domeniul sănătății și securității
ocupaționale, acesta nu reprezintă o condiție de executare a contractului de achiziții
publice.
Astfel, Agenția apreciază faptul că autoritatea contractantă eronat a identificat,
reieșind din prevederile enunțate mai sus, condițiile speciale care țin de executarea
viitorului contract de achiziții publice, care ar determina în consecință „îmbunătățirea
condițiilor de muncă și securitatea muncii”.
În context, este de menționat că Agenția nu pune la îndoială necesitatea
executării lucrărilor care constituie obiectul procedurii de achiziție publică litigante
8
de către ofertanți calificați, cât și impunerea unor condiții speciale de executare a
acestora, având în vedere regulile impuse în acest sens de către organizațiile de profil,
fapt menționat în cadrul ședinței deschise pentru examinarea contestației, însă aceste
cerințe/condiții urmează a fi stabilite prin prisma prevederilor legislației din domeniul
achizițiilor publice, în măsura în care standardul contestat nu reprezintă un act
permisiv care urmează a fi implementat/deținut în mod obligatoriu de către operatorii
economici.
Ответ (7 сен 2022, 14:35):
Согласно ст.22,23 и 24 Закона №131 от 03.07.2015 года о государственных закупках в случае применения процедуры для присуждения договора о государственных закупках работ в целях проверки технических и/или профессиональных возможностей оферентов/кандидатов закупающий орган вправе затребовать от них, с учетом специфики, количества и сложности работ, подлежащих выполнении, стандарты обеспечения качества, а также стандарты защиты окружающей среды Европейского образца.
Вопросы в период разъяснений могут задавать только авторизованные пользователи платформы.
Документ успешно подписан
OK