Selectaţi tipul procedurii
Achizițiе comercială
21518848
1
Perioada de actualizare
de la
05.12.2025 16:29
până la 10.12.2025 13:00
până la 10.12.2025 13:00
2
Propunerea ofertelor
de la
10.12.2025 13:00
până la 16.12.2025 13:00
până la 16.12.2025 13:00
3
Licitaţie
de la
17.12.2025 13:00
până la 17.12.2025 14:14
până la 17.12.2025 14:14
4
Evaluare
5
Contract
Statut
Evaluare
Valoarea estimată fără TVA
751 800 MDL
Perioada clarificărilor:
5 dec 2025, 16:29 - 10 dec 2025, 13:00
Perioada de depunere a ofertelor:
10 dec 2025, 13:00 - 16 dec 2025, 13:00
Suport Tehnic pentru furnizori:
(+373) 79999801
Imposibil de abonat
în perioada Evaluare
Hârtie igienică, batiste, șervete din hârtie pentru mâini (pentru anul 2026)
Informaţia despre solicitant
Codul fiscal/IDNO
Adresa
MD2004, MOLDOVA, mun.Chişinău, mun.Chişinău, bd. Stefan cel Mare nr. 168
Web site
---
Persoana de contact
Nume Prenume
Viorica Popovici
Telefonul de contact
+373 22 23-35-03
E-mail
Datele achizitiei
Data publicării
5 dec 2025, 16:29
Data ultimilor modificări
8 dec 2025, 14:29
Achizitii.md ID
21518848
MTender ID
CPV
33700000-7 - Produse de îngrijire personală
Tipul procedurii
Cererea ofertelor de prețuri (bunuri)
Criteriu de atribuire
Preţul cel mai scăzut
Surse de finanțare
Lista loturilor
Documentele procedurii de achiziție
LOT 4 Săpun spumă
Data:
8 dec 2025, 14:29
Subiectul întrebării:
Solicitare de revizuire a specificațiilor tehnice în cadrul tenderului actual
Întrebare:
Bună ziua,
Am observat lipsa reacției la soluțiile propuse anterior în cadrul unui tender similar pentru achiziția produselor de igienă, desfășurat în anul 2024
(link: https://achizitii.md/ro/public/tender/21305621/questions).
Toate comentariile și observațiile menționate în cadrul tenderului precedent nr. 21305621 nu au fost luate în considerare.
Pentru asigurarea unei proceduri corecte și transparente — care să permită participarea mai multor furnizori — este esențial să se evite includerea parametrilor tehnici exacti în specificații, deoarece acest lucru limitează concurența.
Ca urmare, tenderul respectiv a fost anulat.
Tenderul actual este identic cu cel de anul trecut: sunt indicate aceleași specificații tehnice și aceleași caracteristici care pot fi îndeplinite doar de un singur furnizor (inclusiv abrevieri precum T2, H2 etc.).
Soluția propusă
Recomandăm aplicarea practicilor utilizate de alte instituții publice, care elaborează caietul de sarcini pe baza prețului per unitate de măsură, și nu per bucată, indicând totodată intervale de parametri acceptați.
Exemplu:
În Lotul 1 este indicată cantitatea de 5000 de role, cu intervalul de lungime 230–240 m.
Acest lot ar putea fi formulat astfel:
prețul per 1 metru de produs;
intervalul lungimii rolei (ex.: 200–250 m);
criteriul de compatibilitate cu dozatoarele existente.
Această abordare ar permite participarea mai multor furnizori și ar deschide efectiv competiția.
Exemplu de practică similară:
https://achizitii.md/ro/public/tender/21368523/lot/12005732/
Dacă această abordare nu este ajustată, rezultatul va fi previzibil — exact ca în tenderul repetat nr. 21355110, unde câștigător a devenit TORECO SRL doar pentru că produsele lor corespundeau integral parametrilor tehnici predefiniți.
Alți participanți au fost descalificați, chiar dacă au prezentat oferte financiare mai avantajoase.
Solicităm revizuirea specificației tehnice
Vă rugăm să modificați specificația tenderului prin:
indicarea prețului per unitate de măsură (metru, litru, kg etc.);
stabilirea unui interval de parametri mai larg;
formularea unor cerințe tehnice care să nu limiteze participarea altor furnizori.
Aceasta va preveni excluderea nejustificată a participanților și va asigura transparență și concurență reală.
Observație suplimentară privind Lotul nr. 4
Lotul nr. 4 permite participarea unui singur furnizor deoarece sistemul este închis, iar utilizarea unui alt tip de săpun devine imposibilă, chiar dacă dozatoarele au fost achiziționate anterior de instituție și reprezintă proprietatea acesteia.
Într-o astfel de situație nu este posibilă analiza pieței sau evaluarea alternativelor echivalente din punct de vedere al calității și funcționalității.
Acest lucru generează costuri suplimentare pentru instituție, fiind dependentă de un singur producător.
Propunem să permiteți participanților să ofere, la nevoie, dozatoare gratuite, astfel încât să fie posibilă participarea mai multor concorrenti și compararea ofertelor în condiții egale.
Răspuns (9 dec 2025, 13:09):
Bună ziua,
Specificațiile tehnice din caietul de sarcini au fost elaborate de autoritatea contractantă în strictă conformitate cu necesitățile sale reale de funcționare, în temeiul art. 37 alin. (1) din Legea nr. 131/2015.
Aceste specificații, inclusiv abrevierile menționate T2, H2 fac parte din sistemul standardizat, care indică dispenserul compatibil. Acestea sunt menționate în caietelul de sarcini pentru a evita confuzii și pentru a asigura compatibilitatea cu dispenserele aflate în gestiunea instituției, achiziționate anterior și utilizate în spațiile publice și sanitare ale universității.
Specificațiile actuale, inclusiv cantitățile și intervalele indicate (cum ar fi lungimea rolei de 230–240 m în Lotul 1), sunt justificate de necesitățile reale ale instituției, bazate pe compatibilitatea cu echipamentele existente, fără a implica o limitare nejustificată a concurenței. Propunerea de reformulare a loturilor pe baza prețului per unitate de măsură (ex.: per metru) sau extinderea intervalelor de parametri ar putea modifica obiectul achiziției, ducând la incompatibilități cu dispenserele gestionate de instituție, ceea ce ar contraveni principiului eficienței utilizării fondurilor publice.
Referitor la Lotul nr. 4, precizăm că specificațiile pentru sistemul închis sunt motivate de cerințele de igienă și siguranță sanitară în mediul universitar, unde dozatoarele existente (proprietatea instituției) impun compatibilitate strictă pentru a evita contaminări sau defecțiuni. Dorim să subliniem că soluția propusă, respectiv schimbarea dozatoarelor prin montarea altora noi oferite gratuit de către furnizori, nu este avantajoasă pentru instituția noastră. Montarea de noi dozatoare presupune efectuarea de găuri suplimentare în pereți sau mobilier, ceea ce afectează integritatea și estetica spațiilor.
Permiterea oferirii de dozatoare gratuite de către participanți ar implica o modificare substanțială a obiectului achiziției, transformând-o potențial într-o achiziție combinată de bunuri și servicii, ceea ce nu corespunde necesităților inițiale. Analiza pieței a fost efectuată anterior de grupul de lucru, confirmând disponibilitatea mai multor furnizori capabili să îndeplinească cerințele, fără dependență exclusivă de un singur producător.
Totodată, indicarea condiției de a oferi dozatoare gratuite nu poate fi acceptată, întrucât ar crea un tratament inegal între ofertanți, pentru că nu toți operatorii economici dispun de capacitatea sau politica comercială de a furniza gratuit astfel de echipamente, ceea ce ar avantaja în mod nejustificat doar anumite categorii de furnizori și ar contraveni principiului tratamentului egal și al nediscriminării prevăzut la art. 7 lit. h) din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice.
În concluzie, nu considerăm nesesar de a modifica cerințele tehnice, deoarece acestea respectă legislația în vigoare și asigură o procedură transparentă și concurențială, adaptată necesităților autorității contractante. Orice ofertant interesat poate depune oferta conform documentației de atribuire.
Data:
8 dec 2025, 14:30
Subiectul întrebării:
Solicitare de revizuire a specificațiilor tehnice în cadrul tenderului actual
Întrebare:
Bună ziua,
Am observat lipsa reacției la soluțiile propuse anterior în cadrul unui tender similar pentru achiziția produselor de igienă, desfășurat în anul 2024
(link: https://achizitii.md/ro/public/tender/21305621/questions
).
Toate comentariile și observațiile menționate în cadrul tenderului precedent nr. 21305621 nu au fost luate în considerare.
Pentru asigurarea unei proceduri corecte și transparente — care să permită participarea mai multor furnizori — este esențial să se evite includerea parametrilor tehnici exacti în specificații, deoarece acest lucru limitează concurența.
Ca urmare, tenderul respectiv a fost anulat.
Tenderul actual este identic cu cel de anul trecut: sunt indicate aceleași specificații tehnice și aceleași caracteristici care pot fi îndeplinite doar de un singur furnizor (inclusiv abrevieri precum T2, H2 etc.).
Soluția propusă
Recomandăm aplicarea practicilor utilizate de alte instituții publice, care elaborează caietul de sarcini pe baza prețului per unitate de măsură, și nu per bucată, indicând totodată intervale de parametri acceptați.
Exemplu:
În Lotul 1 este indicată cantitatea de 5000 de role, cu intervalul de lungime 230–240 m.
Acest lot ar putea fi formulat astfel:
prețul per 1 metru de produs;
intervalul lungimii rolei (ex.: 200–250 m);
criteriul de compatibilitate cu dozatoarele existente.
Această abordare ar permite participarea mai multor furnizori și ar deschide efectiv competiția.
Exemplu de practică similară:
https://achizitii.md/ro/public/tender/21368523/lot/12005732/
Dacă această abordare nu este ajustată, rezultatul va fi previzibil — exact ca în tenderul repetat nr. 21355110, unde câștigător a devenit TORECO SRL doar pentru că produsele lor corespundeau integral parametrilor tehnici predefiniți.
Alți participanți au fost descalificați, chiar dacă au prezentat oferte financiare mai avantajoase.
Solicităm revizuirea specificației tehnice
Vă rugăm să modificați specificația tenderului prin:
indicarea prețului per unitate de măsură (metru, litru, kg etc.);
stabilirea unui interval de parametri mai larg;
formularea unor cerințe tehnice care să nu limiteze participarea altor furnizori.
Aceasta va preveni excluderea nejustificată a participanților și va asigura transparență și concurență reală.
Observație suplimentară privind Lotul nr. 4
Lotul nr. 4 permite participarea unui singur furnizor deoarece sistemul este închis, iar utilizarea unui alt tip de săpun devine imposibilă, chiar dacă dozatoarele au fost achiziționate anterior de instituție și reprezintă proprietatea acesteia.
Într-o astfel de situație nu este posibilă analiza pieței sau evaluarea alternativelor echivalente din punct de vedere al calității și funcționalității.
Acest lucru generează costuri suplimentare pentru instituție, fiind dependentă de un singur producător.
Propunem să permiteți participanților să ofere, la nevoie, dozatoare gratuite, astfel încât să fie posibilă participarea mai multor concorrenti și compararea ofertelor în condiții egale.
Răspuns (9 dec 2025, 13:11):
Bună ziua, vă rugăm să vedeți răspunsul anterior (9 dec 2025, 13:09).
Data:
9 dec 2025, 13:38
Subiectul întrebării:
Răspuns (9 dec 2025, 13:11):
Întrebare:
Bună ziua,
Vă mulțumim pentru răspunsul oferit. Cu toate acestea, anumite aspecte necesită clarificări suplimentare, deoarece situația curentă repetă integral scenariul tenderului de anul trecut, iar practica ultimilor ani demonstrează următoarele:
1. În fiecare an, cu aceste specificații tehnice, câștigător devine același operator economic
și aceasta chiar și în situațiile în care oferta sa nu este cea mai avantajoasă din punct de vedere financiar.
Același lucru s-a întâmplat la tenderul din 2024 și la procedura repetată, unde ceilalți participanți au fost descalificați exclusiv din cauza unor parametri tehnici extrem de restrânși, în timp ce criteriul financiar a devenit practic irelevant.
2. Indicarea unor parametri exacți (ex.: 230–240 m) limitează artificial concurența
Argumentul referitor la „compatibilitate” cu dozatoarele existente poate fi respectat și fără a stabili dimensiuni exacte, disponibile doar unui singur furnizor.
Există soluții tehnice care permit menținerea compatibilității fără a crea condiții monopoliste.
Propunerea noastră este una obiectivă și deja utilizată în numeroase instituții publice:
stabilirea unui interval mai flexibil, de exemplu: 200–250 metri,
păstrând ca cerință obligatorie compatibilitatea cu sistemul actual de dozatoare.
Aceasta nu modifică obiectul achiziției, dar permite participarea mai multor operatori economici, fără a afecta funcționalitatea produselor.
3. Restrângerea nejustificată a parametrilor contravine principiilor egalității și nediscriminării
Art. 37 nu exonerează autoritatea de respectarea:
principiului tratamentului egal,
principiului nediscriminării,
obligației de a evita formularea unor specificații care conduc la monopolizarea pieței.
Când parametrii coincid la milimetru cu specificațiile unui singur producător, acest lucru reprezintă o încălcare recurentă a practicii ANSC.
4. Situația Lotului nr. 4 de asemenea limitează concurența
Faptul că instituția a achiziționat anterior dozatoare cu sistem închis nu poate justifica excluderea permanentă a celorlalți furnizori.
Alte instituții permit participarea operatorilor cu posibilitatea:
de a oferi sisteme alternative,
inclusiv dozatoare gratuite,
practică utilizată pe scară largă la nivel internațional și local.
Argumentul privind „găurile în perete” nu reprezintă o justificare legală pentru restrângerea concurenței într-o achiziție publică.
5. Analiza pieței menționată în răspuns nu corespunde realității
În procedurile similare anterioare au participat mai mulți operatori economici, dar niciunul nu a putut trece de evaluarea tehnică din cauza specificațiilor restrictive.
Aceasta indică fie o analiză incompletă, fie una formală.
Concluzie
Dacă specificațiile tehnice vor rămâne neschimbate,
vom fi nevoiți să contestăm tenderul în toate instanțele prevăzute de lege, inclusiv:
grupul de lucru,
ANSC,
și alte autorități competente.
La dosar vor fi anexate:
comentariile oficiale din tenderul de anul trecut,
corespondența relevantă,
documentele care demonstrează caracterul repetitiv al limitării concurenței.
Susținem o procedură corectă și transparentă, care să permită instituției să obțină cea mai avantajoasă ofertă, bazată pe o competiție reală și deschisă, fără limitări tehnice care pot restrânge în mod neintenționat participarea mai multor operatori economici
Răspuns (10 dec 2025, 12:42):
Bună ziua,
Specificațiile tehnice actuale nu au caracter discriminatoriu și nu favorizează niciun operator economic, fiind formulate strict în baza necesităților instituției și în conformitate cu cadrul legal în vigoare.
Doar utilizatorii autorizați ai platformei pot să adreseze întrebări în perioada de clarificări.
Document semnat cu succes
OK