1
Perioada de actualizare
de la 24.04.2025 15:46
până la 05.06.2025 14:34
a rămas 1 zi
2
Propunerea ofertelor
de la 05.06.2025 14:34
până la 11.06.2025 14:34
3
Licitaţie
12.06.2025 15:00
4
Evaluare

5
Contract

Statut Perioada de actualizare
Valoarea estimată fără TVA 666 000 MDL
Perioada clarificărilor: 24 apr 2025, 15:46 - 5 iun 2025, 14:34
Perioada de depunere a ofertelor: 5 iun 2025, 14:34 - 11 iun 2025, 14:34

Suport Tehnic pentru furnizori:

(+373) 79999801

Publicitate
Abonează-te
Publicitate

Servicii de audit a situațiilor financiare pentru anul 2024 în cadrul IP ODA

Informaţia despre solicitant
Codul fiscal/IDNO
Adresa
MD-2012, MOLDOVA, mun.Chişinău, mun.Chişinău, bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 134
Web site
---
Persoana de contact
Nume Prenume
Corina Rusu
Telefonul de contact
069877777
Datele achizitiei
Data publicării
24 apr 2025, 15:46
Data ultimilor modificări
27 mai 2025, 11:25
Achizitii.md ID
21411913
CPV
79200000-6 - Servicii de contabilitate, servicii de audit şi servicii fiscale
Tipul procedurii
Cererea ofertelor de prețuri (servicii)
Criteriu de atribuire
Preţul cel mai scăzut
Surse de finanțare
Publicitate
Documentele procedurii de achiziție
ds_bunuri_servicii_omf_115_15_09_2021_cee_modificat.docx
Documentele la ofertă
ds_bunuri_servicii_omf_115_15_09_2021_cee_mod
24.04.25 15:46
anexa nr. 14.docx
Documentele la ofertă
-anexa nr. 14.docx
24.04.25 15:46
f3.6_declataria privind conduita etica.docx
Documentele la ofertă
-f3.6_declataria privind conduita etica.docx
24.04.25 15:46
4. anexa 22_specificații tehnice.docx
Documentele la ofertă
-4. anexa 22_specificații tehnice.docx
24.04.25 15:46
f3.3_formularul_informativ_pers_jur.docx
Documentele la ofertă
-f3.3_formularul_informativ_pers_jur.docx
24.04.25 15:46
anexa nr. 12.docx
Documentele la ofertă
-anexa nr. 12.docx
24.04.25 15:46
anexa nr. 8.docx
Documentele la ofertă
-anexa nr. 8.docx
24.04.25 15:46
anexa nr. 7.docx
Documentele la ofertă
-anexa nr. 7.docx
24.04.25 15:46
f3.5_declaraţie privind situaţia personală a operatorului economic.docx
Documentele la ofertă
-f3.5_declaraţie privind situaţia personală a operatorului economic.docx
24.04.25 15:46
declarația privind beneficiarii finali.docx
Documentele la ofertă
-declarația privind beneficiarii finali.docx
24.04.25 15:46
5. anexa 23_specificații de preț.docx
Documentele la ofertă
-5. anexa 23_specificații de preț.docx
24.04.25 15:46
duae_ro_0.doc
Documentele la ofertă
-duae_ro_0.doc
24.04.25 15:46
CAIET DE SARCINI servcii audit redactat 2024_AC.semnat.signed CAIET DE SARCINI servcii audit redactat 2024_AC.semnat.signed
Documentele la ofertă
CAIET DE SARCINI servcii audit redactat 2024_AC.semnat.signed
27.05.25 11:25
anunt_de_participare_redactat.semnat.signed.pdf anunt_de_participare_redactat.semnat.signed.pdf
Documentele la ofertă
anunt_de_participare_redactat.semnat.signed.pdf
27.05.25 11:25
Data:
25 apr 2025, 15:11
Subiectul întrebării:
Condiții și cerințe de calificare
Întrebare:
Potrivit art. 12 alin. 2) lit. (b) din Legea concurenței nr. 183 din 11.07.2012 ”Sunt interzise orice acțiuni sau inacțiuni ale autorităților publice care restrâng, împiedică sau denaturează concurența, precum: stabilirea de condiții discriminatorii sau acordarea de privilegii pentru activitatea întreprinderilor, în cazul în care acestea nu sunt prevăzute de lege”. Conform p. 30 alin. 2) din Regulamentul cu privire la activitatea grupului de lucru în domeniul achizițiilor publice, aprobat prin HG nr. 10 din 20.01.2021 ”Membrii grupului de lucru au următoarele obligații: să asigure participarea pe scară largă a operatorilor economici la procedurile de achiziție publică în scopul asigurării concurenței”. La p. 16 subp. 12 din Anunțul de participare, ca criteriu de calificare a fost inpus ca operatorulu economic să facă parte din primele 8 companii de audit internaționale. Această condiție de calificare nu este prevăzută de lege (în special instituțiilor publice), contravine principiilor achizițiilor publice și anticoncurențiale, restrînge intenționat participarea pe scară largă a operatorilor economici și creează incertitudini privind necesitatea și argumentarea acestei condiționări. Solicităm excluderea din documentația de atribuire (Anunțul de participare și Caietul de sarcini) a cerinței restrictive menționate.
Răspuns (6 mai 2025, 08:20):
1. La cerințe minime de calificare înaintate ofertanților, a fost exclusă cerință ca compania de audit să facă parte din grupul celor 8 companii mari de audit;
Data:
25 apr 2025, 22:15
Subiectul întrebării:
Clarificare_Condiții și cerințe de calificare
Întrebare:
Dorim să solicităm o clarificare cu privire la licitația „Servicii de audit a situațiilor financiare pentru anul 2024 în cadrul IP ODA.” Am observat că unul dintre criteriile de eligibilitate este: „Entitatea de audit face parte din primele 8 companii de audit internaționale.” În cadrul licitației de anul trecut, criteriul de eligibilitate era definit drept firme de audit eligibile ECA. Ne puteți, vă rugăm, oferi o explicație cu privire la modificarea acestui criteriu? Există mai multe firme internaționale de audit de renume în Moldova care nu fac parte din rețelele globale „Top 8”, dar care respectă standarde de calitate ridicate. Considerăm că această condiție ar putea oferi un avantaj neintenționat anumitor firme și ar putea limita concurența echitabilă, mai ales având în vedere că unele firme mai mici din Moldova ar putea fi eligibile sub umbrela „Top 8” fără a avea neapărat o prezență locală mai puternică sau o capacitate mai mare. Respectuos vă sugerăm să reanalizați acest criteriu și să reveniți la cerința mai incluzivă și mai echitabilă Așteptăm cu interes răspunsul dvs.
Răspuns (6 mai 2025, 08:20):
1. La cerințe minime de calificare înaintate ofertanților, a fost exclusă cerință ca compania de audit să facă parte din grupul celor 8 companii mari de audit;
Data:
6 mai 2025, 09:06
Subiectul întrebării:
Clarificare privind solicitarea de prelungire a termenului-limită
Întrebare:
Vă rugăm să rețineți că vineri (9 mai) este sărbătoare legală, ceea ce afectează zilele lucrătoare disponibile pentru pregătire. Având în vedere acest lucru, termenul actual nu este realist pentru toți ofertanții. Solicităm cu amabilitate prelungirea termenului până la 19 mai astfel încât să existe cel puțin o săptămână completă de lucru pentru a asigura tuturor părților timp suficient pentru pregătirea și depunerea ofertelor într-un mod corect și complet. Vă mulțumim pentru considerație.
Răspuns (6 mai 2025, 10:04):
Buna ziua, achiziția este lansata din 24 aprilie 2025. Respectiv, termenul pentru depunerea ofertelor, pregătirea ofertei este unul suficient si in conformitate cu legislația aplicabila. in conformitate cu art. 57 (6) al Legii 131/2015, „În cazul procedurii de cerere a ofertelor de preturi, termenul de depunere a ofertelor va fi de cel puțin 7 zile pentru bunuri şi de 12 zile pentru lucrări şi servicii de la data publicării sau transmiterii anunțului/invitației de participare.”.
Data:
7 mai 2025, 18:40
Subiectul întrebării:
SOLICITARE DE CLARIFICARE
Întrebare:
1. I.P. “Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului”, la data de 24.04.2025, a publicat, pe pagina web: www.achiziții.md, Anunțul de participare privind achiziționarea serviciilor de audit a situațiilor financiare pentru anul 2024, prin procedura de achiziție: Cererea Ofertelor de Prețuri (în continuare Anunț de participare). Precizăm că unul dintre criteriile obligatorii de eligibilitate indicate în Anunțul de participare este - Ofertantul, adițional, urmează să dispună în staff de un auditor calificat în Auditul băncilor și/sau Societăților de asigurări, cu prezentarea certificatului/ de atestare profesională eliberat de un organ abilitat pe teritoriul Republicii Moldova. Considerăm acest criteriu ca fiind unul abuziv, care limitează concurența, introdus fără o justificare legală și practică. 2. Astfel, potrivit art. 7 lit. c) din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice: “Reglementarea relațiilor privind achizițiile publice se efectuează în baza următoarelor principii: c) asigurarea concurenței și combaterea practicilor anticoncurențiale în domeniul achizițiilor publice;”. În continuare, art. 12 alin. (2) lit. b) și c) din Legea concurenței statuează: “Sunt interzise orice acțiuni sau inacțiuni ale autorităților publice care restrâng, împiedică sau denaturează concurența, precum: b) stabilirea de condiții discriminatorii sau acordarea de privilegii pentru activitatea întreprinderilor, în cazul în care acestea nu sunt prevăzute de lege; c) stabilirea de interdicții sau restricții, neprevăzute de lege, pentru activitatea întreprinderilor;”. În aceeași ordine de idei, subliniem că art. 17 alin. (8) din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice stabilește: “Criteriile de calificare şi selecție stabilite de către autoritatea contractantă trebuie să aibă o legătură evidentă cu obiectul contractului ce urmează să fie atribuit.”. 3. Raportând normele de drept invocate la criteriul menționat din Anunțul de participare - Ofertantul, adițional, urmează să dispună în staff de un auditor calificat în Auditul băncilor și/sau Societăților de asigurări, subliniem că acesta nu se regăsește în legislația actuală. Anterior, una dintre condițiile obligatorii pentru ca Banca Națională a Moldovei să aprobe societatea de audit pentru efectuarea auditului băncii, era - “cel puțin un auditor dispune de certificat de calificare a auditorului instituțiilor financiare, eliberat de Banca Națională a Moldovei” (pct. 5 subpct. 3) lit. b) din Regulamentul cu privire la auditul situațiilor financiare și auditul în alte scopuri al băncilor). Precizăm că prin Hotărârea BNM nr. 198 din 07.10.2021, în vigoare la 05.12.2021, cerința respectivă a fost abrogată. 4. Menționăm că în perioada în care cerința indicată mai sus a fost în vigoare, Banca Națională a Moldovei a eliberat aproximativ 30 de certificate de calificare. Prin urmare, puține dintre companiile de audit au auditori care dețin acest certificat de calificare, care, la momentul de față nici nu mai este reglementat de legislație ca fiind o cerință obligatorie pentru auditarea băncilor comerciale. Mai mult decât atât, ținând cont de faptul că asemenea certificate de calificare nu se mai eliberează de către Banca Națională a Moldovei, acest lucru ar însemna că entitățile de audit care au auditori licențiați după abrogarea prevederilor legale menționate, nu pot participa la aceasta procedură de licitație, fiind astfel discriminate. 5. La fel, subliniem că potrivit pct. 5 din Regulamentul cu privire la auditul societăților de asigurare sau de reasigurare (aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei nr.71 din 29 februarie 2024), pentru auditarea societăților de asigurare nu este necesară deținerea, de către membrii echipei misiunii de audit, a vreunui certificat de calificare eliberat de către autoritatea de supraveghere, adică de către Banca Națională a Moldovei. Respectiv, pentru introducerea criteriului de evaluare menționat supra nu există nici un argument de ordin legal și nici referitor la o eventuală calificare profesională pe care acest certificat poate să o confirme, or auditul urmează să aibă loc la I.P. “Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului” și nu la o bancă comercială sau companie de asigurări. Așadar, cerința dată de calificare a fost introdusă anume pentru a favoriza entitățile de audit în care activează auditori deținători ai unor asemenea certificate. 6. Subliniem că, având în vederea numărul mic de auditori care dețin aceste certificate de calificare, criteriul menționat impune anumite restricții de participare la procedura de achiziție publică respectivă, restricții care nici nu sunt prevăzute de lege și nici nu au vreo legătură cu obiectul contractului ce urmează a fi atribuit, or, după cum am mai menționat, misiunea de audit nu urmează a fi efectuată față de o bancă comercială sau companie de asigurare. 7. Vrem să vă mai atragem atenția că potrivit art. 12 alin. (5) din Legea concurenței, în cazul introducerii unor asemenea condiții/restricții, neprevăzute de lege, care limitează concurența, persoanele cu funcție de răspundere din cadrul autorităților publice poartă răspundere contravențională conform art. 3305 Cod Contravențional. 8. În conformitate cu pct. 19 din Regulamentul privind achiziția bunurilor și serviciilor prin cererea ofertelor de prețuri (aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 987/2018): “Operatorul economic poate solicita autorității contractante clarificări pe marginea invitației sau anunțului de participare. La orice solicitare de acest fel, autoritatea contractantă va răspunde în termen de o zi lucrătoare, dar nu mai târziu de o zi până la expirarea termenului de depunere a ofertelor.” În continuare, art. 41 alin. (1) din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice: “Până la expirarea termenului de depunere a ofertelor, autoritatea contractantă are dreptul să modifice documentația de atribuire fie din proprie inițiativă, fie ca răspuns la solicitarea de clarificare a unui operator economic conform art. 35 (...)”. 9. În acest context, SOLICITĂM - Acordarea clarificărilor cu privire la modul în care cerința - Ofertantul, adițional, urmează să dispună în staff de un auditor calificat în Auditul băncilor și/sau Societăților de asigurări, cu prezentarea certificatului/ de atestare profesională eliberat de un organ abilitat pe teritoriul Republicii Moldova, este conformă cu obligația de a nu restrânge, împiedica sau denatura concurența (art. 12 alin. (2) lit. b) și c) din Legea concurenței) și cu principiile legalității, transparenței, tratamentului egal și nediscriminării în cadrul achizițiilor publice. - Excluderea cerinței - Ofertantul, adițional, urmează să dispună în staff de un auditor calificat în Auditul băncilor și/sau Societăților de asigurări, cu prezentarea certificatului/ de atestare profesională eliberat de un organ abilitat pe teritoriul Republicii Moldova, din documentația de atribuire.
Răspuns (27 mai 2025, 11:20):
Buna ziua, „Organizarea și funcționarea IP ODA este reglementată conform Hotărîrii Guvernului nr. 487 din 13.07.2022. Conform sub pct. 3) și 4) a pct. 9, din Anexa nr. 1 la HG 487 din 13.07.2022, funcțiile de bază ale ODA sunt: administrarea schemelor de garantare a creditelor stabilite de autoritățile publice și respectiv, emiterea, prin mandatare, a garanțiilor de stat în numele și pe contul statului, în favoarea creditorilor din cadrul programelor de stat. Aceste funcții presupun interacțiuni directe cu instituții de credit (bănci), precum și gestionarea unor instrumente financiare complexe și a fondurilor publice destinate garantării împrumuturilor acordate întreprinderilor mici și mijlocii. Având în vedere natura activității ODA și exigențele privind transparența, eficiența și responsabilitatea în administrarea resurselor financiare publice, devine esențială contractarea unui auditor cu experiență și calificare specifică în auditul instituțiilor bancare. Această măsură este justificată de următoarele considerente: a) Complexitatea operațiunilor financiare: Emiterea garanțiilor de stat și administrarea proceselor de garantare implică evaluarea și monitorizarea riscurilor financiare asociate relațiilor cu băncile și cu beneficiarii finali ai programelor; b) Evaluarea riscurilor financiare și de conformitate: garanțiile de stat și procedurile de garantare implică un nivel înalt de risc financiar, care trebuie monitorizat și raportat corect. Un auditor cu experiență în sectorul bancar este capabil să analizeze dacă ODA respectă normele contabile și legale privind garantarea și emiterea garanțiilor; c) Transparență și credibilitate instituțională: Auditul efectuat de un specialist în domeniul bancar oferă un grad ridicat de obiectivitate și profesionalism, contribuind la consolidarea încrederii din partea partenerilor instituționali și a autorităților publice. Urmare celor expuse, având în vedere atribuțiile legale ale ODA și responsabilitățile asumate în administrarea garanțiilor de stat, este justificată contractarea unui auditor calificat în auditul băncilor, care să asigure: • o evaluare riguroasă a operațiunilor financiare; • respectarea cerințelor de transparență și integritate financiară; • gestionarea prudentă a riscurilor legate de garantarea creditelor. Această acțiune este necesară pentru a susține buna guvernanță financiară a ODA și pentru a asigura desfășurarea în condiții optime a programelor de garantare a creditelor în interes public” numai bine
Data:
28 mai 2025, 17:00
Subiectul întrebării:
SOLICITARE/RĂSPUNS LA CLARIFICARE
Întrebare:
I.P. “Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului” (în continuare ODA), la data de 24.04.2025, a publicat, pe pagina web: www.achiziții.md, Anunțul de participare privind achiziționarea serviciilor de audit a situațiilor financiare pentru anul 2024, prin procedura de achiziție: Cererea Ofertelor de Prețuri (în continuare Anunț de participare). Precizăm că unul dintre criteriile obligatorii de eligibilitate indicate în Anunțul de participare este - Ofertantul, adițional, urmează să dispună în staff de un auditor calificat în Auditul băncilor și/sau Societăților de asigurări, cu prezentarea certificatului/ de atestare profesională eliberat de un organ abilitat pe teritoriul Republicii Moldova. La data de 07.05.2025 am solicitat o clarificare cu referire la criteriul enunțat, solicitând în același timp excluderea acestuia. În răspunsul oferit de ODA a fost expusă necesitatea ca ofertantul din cadrul procedurii respective să aibă o experiență în domeniul auditului instituțiilor financiare, fiind lăsată fără răspuns solicitarea noastră de excludere a criteriului menționat supra. Prin prezentul răspuns vrem să ne referim la câteva aspecte legate de experiența în domeniul auditului bancar și să insistăm asupra ilegalității obligativității prezentării certificatului de atestare profesională. 1. Astfel, în pofida faptului că procedura de audit din speță nu urmează să aibă loc la o instituție financiară, admitem că ODA ar fi îndreptățită să insiste ca ofertantul să aibă o experiență în domeniul auditului instituțiilor financiare. Mai mult decât atât, considerăm că experiența ofertantului în acest domeniu într-adevăr constituie un avantaj. 2. Cu toate acestea, susținem că este necesar să facem o delimitare foarte clară între criteriul ce ține de experiența în domeniul auditului financiar-bancar și obligativitatea prezentării “(…) certificatului/ de atestare profesională eliberat de un organ abilitat pe teritoriul Republicii Moldova”. Așadar, criteriul privind experiența în domeniul auditului financiar-bancar poate fi cu ușurință dovedit prin prezentarea/enumerarea serviciilor de audit prestate către instituțiile financiare. Mai mult decât atât, făcând trimitere la pct. 5 din Regulamentul cu privire la auditul situațiilor financiare și auditul în alte scopuri al băncilor, aprobat prin Hotărârea Comitetului Executiv al BNM nr. 118/2018, observăm care sunt criteriile stabilite de către BNM pentru aprobarea societății de audit în vederea efectuării auditului băncilor, iar printre aceste criterii nu se regăsește deținerea “(…) certificatului/ de atestare profesională eliberat de un organ abilitat pe teritoriul Republicii Moldova”. În consecință, din moment ce ODA consideră că pentru atribuirea contractului în cadrul procedurii din speță este necesar ca ofertantul să deține experiență în domeniul auditului financiar-bancar, reprezentantul ODA poate include în caietul de sarcini criteriile stabilite la pct. 5 din Regulamentul cu privire la auditul situațiilor financiare și auditul în alte scopuri al băncilor, dar nu să introducă necesitatea prezentării certificatelor care, potrivit legii, nu se mai eliberează. 3. Subliniem că există posibilitatea ca o entitate de audit, în care activează auditori care dețin un asemenea certificat, să nu întrunească celelalte criterii prevăzute la pct. 5 din Regulamentul cu privire la auditul situațiilor financiare și auditul în alte scopuri al băncilor, respectiv nefiind eligibilă pentru efectuarea auditului față de bănci. În consecință, este mai mult decât evident că experiența corespunzătoare în domeniul auditului bancar, poate fi dovedită doar prin întrunirea criteriile stabilite la pct. 5 din Regulamentul cu privire la auditul situațiilor financiare și auditul în alte scopuri al băncilor, dar nu, după cum am mai menționat, printr-un certificat care, potrivit legii, nu se mai eliberează de către autorități. 4. Ce ține de obligativitatea prezentării ““(…) certificatului/ de atestare profesională eliberat de un organ abilitat pe teritoriul Republicii Moldova”, după cum ne-am expus și în solicitarea de clarificări din 07.05.2025, considerăm că această cerință este una abuzivă, care limitează concurența, introdusă fără o justificare legală și practică. 5. Astfel, potrivit art. 7 lit. c) din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice: “Reglementarea relațiilor privind achizițiile publice se efectuează în baza următoarelor principii: c) asigurarea concurenței și combaterea practicilor anticoncurențiale în domeniul achizițiilor publice;”. În continuare, art. 12 alin. (2) lit. b) și c) din Legea concurenței statuează: “Sunt interzise orice acțiuni sau inacțiuni ale autorităților publice care restrâng, împiedică sau denaturează concurența, precum: b) stabilirea de condiții discriminatorii sau acordarea de privilegii pentru activitatea întreprinderilor, în cazul în care acestea nu sunt prevăzute de lege; c) stabilirea de interdicții sau restricții, neprevăzute de lege, pentru activitatea întreprinderilor;”. În aceeași ordine de idei, subliniem că art. 17 alin. (8) din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice stabilește: “Criteriile de calificare şi selecție stabilite de către autoritatea contractantă trebuie să aibă o legătură evidentă cu obiectul contractului ce urmează să fie atribuit.”. 6. Raportând normele de drept invocate la cerința de prezentare a “(…) certificatului/ de atestare profesională eliberat de un organ abilitat pe teritoriul Republicii Moldova”, subliniem că acesta nu se regăsește în legislația actuală. Anterior, una dintre condițiile obligatorii pentru ca Banca Națională a Moldovei să aprobe societatea de audit pentru efectuarea auditului băncii, era - “cel puțin un auditor dispune de certificat de calificare a auditorului instituțiilor financiare, eliberat de Banca Națională a Moldovei” (pct. 5 subpct. 3) lit. b) din Regulamentul cu privire la auditul situațiilor financiare și auditul în alte scopuri al băncilor). Precizăm că prin Hotărârea BNM nr. 198 din 07.10.2021, în vigoare la 05.12.2021, cerința respectivă a fost abrogată. 7. Menționăm că în perioada în care cerința indicată mai sus a fost în vigoare, Banca Națională a Moldovei a eliberat aproximativ 30 de certificate de calificare. Prin urmare, puține dintre companiile de audit au auditori care dețin acest certificat de calificare, care, la momentul de față nici nu mai este reglementat de legislație ca fiind o cerință obligatorie pentru auditarea băncilor comerciale. Mai mult decât atât, ținând cont de faptul că asemenea certificate de calificare nu se mai eliberează de către Banca Națională a Moldovei, acest lucru ar însemna că entitățile de audit care au auditori licențiați după abrogarea prevederilor legale menționate, nu pot participa la aceasta procedură de licitație, fiind astfel discriminate. 8. La fel, reiterăm că potrivit pct. 5 din Regulamentul cu privire la auditul societăților de asigurare sau de reasigurare (aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei nr. 71 din 29 februarie 2024), pentru auditarea societăților de asigurare nu este necesară deținerea, de către membrii echipei misiunii de audit, a vreunui certificat de calificare eliberat de către autoritatea de supraveghere, adică de către Banca Națională a Moldovei. Respectiv, pentru introducerea cerinței menționate supra nu există nici un argument de ordin juridic. Așadar, cerința dată de calificare a fost introdusă anume pentru a favoriza entitățile de audit în care activează auditori deținători ai unor asemenea certificate. 9. Subliniem că, având în vederea numărul mic de auditori care dețin aceste certificate de calificare, criteriul menționat impune anumite restricții de participare la procedura de achiziție publică respectivă, restricții care nici nu sunt prevăzute de lege și nici nu au vreo legătură cu obiectul contractului ce urmează a fi atribuit, or, după cum am mai menționat, misiunea de audit nu urmează a fi efectuată față de o bancă comercială sau companie de asigurare. 10. Vrem să vă mai atragem atenția că potrivit art. 12 alin. (5) din Legea concurenței, în cazul introducerii unor asemenea condiții/restricții, neprevăzute de lege, care limitează concurența, persoanele cu funcție de răspundere din cadrul autorităților publice poartă răspundere contravențională conform art. 3305 Cod Contravențional. Așadar, în situația în care necesitatea prezentării “certificatului/ de atestare profesională eliberat de un organ abilitat pe teritoriul Republicii Moldova” va fi menținută în caietul de sarcini, vom fi nevoiți să ne adresăm Consiliului Concurenței. 11. Vrem să mai adăugăm că formarea profesională și obținerea calității de auditor constituie un proces riguros reglementat, care presupune promovarea a cel puțin șase examene, inclusiv în domeniile financiar-bancar, al auditului financiar și al asigurărilor, precum și obligația legală de a menține/reconfirma certificarea prin participarea la formarea profesională continuă (minimum 42 de ore de instruire anual). Astfel, considerăm că impunerea unor limitări privind activitatea auditorilor, cum ar fi deținerea anumitor certificate adiționale, este discriminatorie. 12. Această discriminare apare mai ales în cazul celor care au dobândit calitate de auditor după abrogarea prevederilor legale care reglementau certificatul eliberat de către BNM, iar după această dată, s-au reprofilat și și-au extins aria serviciilor oferite, activând fie în cadrul unor grupuri internaționale, fie în echipe locale cu experiență relevantă. 13. Vă reamintim că respectarea acestor principii și menținerea calității activității de audit sunt supravegheate de o autoritate specializată, care are obligația de a efectua controale asupra entităților de audit implicate în misiuni pentru entități de interes public cel puțin o dată la trei ani. Mai mult, comisiile care realizează aceste evaluări includ membri din toate domeniile relevante, inclusiv un reprezentant al Băncii Naționale a Moldovei (BNM). Prin urmare, includerea în documentația de atribuire a obligației de prezentare a unor certificate care nu mai sunt prevăzute de lege, în condițiile în care auditorii, în virtutea obținerii acestei calități și a verificărilor periodice, dețin o calificare corespunzătoare pentru a efectua audit în toate domeniile. 14. În acest context, SOLICITĂM - Acordarea clarificărilor cu privire la modul în care cerința prezentării certificatului/ de atestare profesională eliberat de un organ abilitat pe teritoriul Republicii Moldova, este conformă cu obligația de a nu restrânge, împiedica sau denatura concurența (art. 12 alin. (2) lit. b) și c) din Legea concurenței) și cu principiile legalității, transparenței, tratamentului egal și nediscriminării în cadrul achizițiilor publice. Excluderea cerinței prezentării - certificatului/ de atestare profesională eliberat de un organ abilitat pe teritoriul Republicii Moldova, din documentația de atribuire
Răspuns (3 iun 2025, 14:34):
În urma solicitării de clarificare parvenite din partea dumneavoastră, cu privire la cerința inclusă în documentația de atribuire – privind deținerea de către ofertant a unui auditor calificat în auditul băncilor și/sau societăților de asigurări, autoritatea contractantă formulează următorul răspuns: 1. Oportunitatea cerinței: Cerința respectivă a fost inclusă cu intenția de a asigura un nivel înalt de profesionalism și expertiză în auditarea resurselor financiare administrate de IP ODA, inclusiv cele provenite din fonduri externe și granturi, care impun rigoare în procesul de auditare. 2. Temei legal: Referința dumneavoastră este corectă – începând cu data de 05.12.2021, prin Hotărârea BNM nr. 198 din 07.10.2021, nu mai este reglementată eliberarea de certificate de calificare pentru auditorii instituțiilor financiare. De asemenea, Regulamentele BNM actualizate (atât în domeniul bancar, cât și în cel al asigurărilor) nu mai prevăd un asemenea certificat ca cerință obligatorie pentru efectuarea auditului entităților respective. 3. Conformitatea cu legislația achizițiilor publice și concurenței: Conform art. 17 alin. (8) din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice, criteriile de calificare trebuie să aibă o legătură clară și justificabilă cu obiectul contractului. Cerințele care nu au temei legal actual sau care crează bariere nejustificate de participare contravin principiilor legalității, tratamentului egal și nediscriminării. De asemenea, Legea concurenței nr. 183/2012 interzice stabilirea de condiții discriminatorii neprevăzute de lege. 4. Decizia autorității contractante: În urma analizei și reevaluării documentației de atribuire și în contextul clarificărilor oferite, IP ODA va elimina cerința privind deținerea unui certificat de calificare în auditul băncilor și/sau societăților de asigurări, întrucât aceasta: a) Nu este prevăzută în legislația actuală; b) Nu este proporțională cu obiectul contractului de audit pentru o instituție publică non-financiară; c) Poate avea un efect restrictiv asupra concurenței și accesului egal al operatorilor economici. d) Documentația de atribuire va fi modificată corespunzător, iar versiunea actualizată va fi publicată pe platforma www.achizitii.md. Vă mulțumim pentru interesul manifestat față de această procedură și pentru contribuția activă la asigurarea unui proces transparent, legal și competitiv.”
Subiectul întrebării
Întrebare
Doar utilizatorii autorizați ai platformei pot să adreseze întrebări în perioada de clarificări.