1
Perioada de actualizare
de la 08.11.2022 14:29
până la 17.11.2022 12:06
2
Propunerea ofertelor
de la 17.11.2022 12:06
până la 23.11.2022 12:06
3
Licitaţie
24.11.2022 14:00
4
Evaluare

5
Contract

Statut Evaluare
Valoarea estimată fără TVA 416 666,67 MDL
Perioada clarificărilor: 8 nov 2022, 14:29 - 17 nov 2022, 12:06
Perioada de depunere a ofertelor: 17 nov 2022, 12:06 - 23 nov 2022, 12:06

Suport Tehnic pentru furnizori:

(+373) 79999801

Servicii de telefonie și transmisie de date

Informaţia despre solicitant
Codul fiscal/IDNO
Adresa
2028, MOLDOVA, mun.Chişinău, locality, str.Gheorghe Tudor,3
Web site
---
Persoana de contact
Nume Prenume
Scutaru Irina
Telefonul de contact
+37322257752
Datele achizitiei
Data publicării
8 nov 2022, 13:59
Data ultimilor modificări
15 nov 2022, 12:06
Achizitii.md ID
21066939
CPV
64200000-8 - Servicii de telecomunicaţii
Tipul procedurii
Cererea ofertelor de prețuri (servicii)
Criteriu de atribuire
Preţul cel mai scăzut
Surse de finanțare
Documentele procedurii de achiziție
ds_servicii_omf_115_15_09_2021 Transport de date CNAS 2023.08.11.semnat
Specificaţie tehnică
Documentașia Standard în format pdf
8.11.22 14:29
Caiet de sarcini transport de date 2023.08.11.semnat
Specificaţie tehnică
Caiet de Sarcini
8.11.22 14:29
Anunț de participare transport de date 2023 CNAS.08.11.semnat
Specificaţie tehnică
Anunț de Participare
8.11.22 14:29
DUAE actualizat achiziționarea serviciului informaţional de telecomunicaţii
Specificaţie tehnică
DUAE în format word
8.11.22 14:29
ds_servicii_omf_115_15_09_2021 Transport de date CNAS 2023
Specificaţie tehnică
Documentația Standard în format word
8.11.22 14:29
ds_servicii_omf_115_15_09_2021 Transport de date CNAS 2023 modificat.semnat
Specificaţie tehnică
Documentația standard modificată
15.11.22 12:06
Anunț de participare transport de date 2023 CNAS modificat.semnat
Specificaţie tehnică
Anunț de participare modificat
15.11.22 12:06
Anunț de participare transport de date 2023 CNAS modificat
Specificaţie tehnică
Anunț de participare modificat în word
15.11.22 12:06
ds_servicii_omf_115_15_09_2021 Transport de date CNAS 2023 modificat
Specificaţie tehnică
Documentația standard modificată în word
15.11.22 12:06
Data:
9 nov 2022, 17:26
Subiectul întrebării:
Clarificari caiet sarcini
Întrebare:
1. Denumirea achiziției anunțate este de ,,Servicii de telefonie fixă și transmisie date”. În caietul de sarcini nu sunt indicate serviciile de telefonie fixă, cum vor fi achiziționate acestea? S-a luat în considerație că absoluta majoritate a operatorilor locali (excepția a unui singur operator) pot presta servicii de telefonie fixă în baza tehnologiei IP (VoIP, SIP etc.) doar cu prezența infrastructurii de transport date la client?
Răspuns (11 nov 2022, 16:04):
Întrebare: 1. Denumirea achiziției anunțate este de ,,Servicii de telefonie fixă și transmisie date”. În caietul de sarcini nu sunt indicate serviciile de telefonie fixă, cum vor fi achiziționate acestea? S-a luat în considerație că absoluta majoritate a operatorilor locali (excepția a unui singur operator) pot presta servicii de telefonie fixă în baza tehnologiei IP (VoIP, SIP etc.) doar cu prezența infrastructurii de transport date la client? Răspuns: Conform Planului provizoriu de achiziții pentru tehnologii informaționale (TI) strict necesar asigurării activității de la 01.01.2023 , aprobat de Agenția de Guvernare Electronică și plasat pe pagina web a CNAS denumirea serviciului necesar a fi achiziționat conform normelor metodologice de elaborare a Planului de achiziții IT este „Servicii informaţionale de telecomunicaţii a Sistemul de telecomunicaţii al autorităţilor publice AC CNAS/CTAS”. Referirea DVS la denumirea achiziției anunțate de ,,Servicii de telefonie fixă și transmisie date” reiese din Vocabularul comun al achiziţiilor publice aprobat prin HG337/2017 și codul CPV atribuit procedurii. Totodată, în documentația de atragere a ofertelor, pe fiecare poziție este precizat specificul serviciul solicitat în dependență de necesitatea interna a CNAS, arhitectura de funcționare și de organizare a sistemului de schimb de date în cadrul Sistemului informațional de tip închis și restricționat prin prevederile Politicii de securitate a sistemului public de asigurări sociale și anume: Transport de date pentru oficii teritoriale mun. Chișinău, Transport date oficii teritoriale R. Moldova, Transport date conexiune de rezervă (back-up), Servicii Transport date de rezerva (back-up) 3G/4G. Astfel, achiziționarea serviciilor de telefonie fixă nu face parte din procedura în cauză, și va fi desfășurată ulterior ca o procedură separată. Întrebare: 2. În pct. 1, subpunctul 1.9 a caietului de sarcini este menționat termenul de conectare din ,,momentul aprobării contractului”. Rog să detaliați formularea dată în sensul obligativității și/sau responsabilității părților semnatare a contractului de achiziții publice deoarece formularea utilizată are un sens ambiguu și nu este relevantă în sensul obligativității ambelor părți. Răspuns: Conform prevederilor Contractului expus în Anexa nr.24 a Documentației standard și anume în pct. 12.5. „Prezentul Contract este întocmit în două exemplare în limba de stat a Republicii Moldova, cîte un exemplar pentru Prestator, Beneficiar și se consideră încheiat la data semnării lui şi intră în vigoare din data comunicării către Vînzător privind transmiterea către Agenția de Achiziții Publice a dării de seamă.” Ulterior, Autoritatea publică informează prestatorul privind necesitatea de demarare a serviciilor și respectiv din data recepției înștiințării, se impune obligativitatea de întreprindere a acțiunilor privind prestarea calitativă a serviciilor contractate. Întrebare: 3. Conform condițiilor enunțate, într-un singur lot sînt incluse servicii care pot fi prestate doar de un singur operator. Care este justificarea nedistribuirii serviciilor pe loturi spre contractare conform prevederilor Legii privind achizițiile publice nr. 131/2015 (art. 39, alin (2) si (3))? Răspuns: Sistemul informațional al CNAS reprezintă un sistem unic și integru, de tip închis și restricționat, care operează date cu caracter personal, secret comercial și secret de stat. Astfel, în descrierea pozițiilor este expusă informația relevantă care elucidează complexitatea conexiunilor și a rețelelor necesare întru funcționarea neîntreruptă a sistemului public de asigurări sociale. Totodată, prin prestarea serviciilor de un singur operator economic reduce riscurile de abateri în transmiterea fluxul de date cauzat de echipamentul utilizat de părți, operativitatea în depistarea și înlăturarea erorilor, reducerea la minim a riscului de deteriorare a bazei de date și asumarea responsabilității pentru asigurarea confidențialității datelor , neadmiterea perturbării activității sistemului public de asigurări sociale și prestarea serviciilor calitative persoanelor juridice, persoanelor social vulnerabile, altor categorii de participanți la sistem. Întrebare: 4. Serviciile de transport date prin fibră optică sunt indicate cu parametri distincți separat pe 7 și 37 puncte de contectare a beneficiarului. Dacă există considerente de separare pe anumite criterii/parametri ți importanța locației clientului, de ce acest lucru nu s-a făcut prin separare pe loturi? Răspuns: Sistemul informațional al CNAS reprezintă un sistem unic și integru, de tip închis și restricționat. Accesul la informația de arhitectură și modalitatea de interacțiune este limitat. Însăși principul de separare constă în facilitarea elaborării de către ofertanți a propunerilor financiare prin comasarea tipurilor de subdiviziuni teritoriale și de utilizatori. Respectiv, întru neadmiterea riscurilor de scurgere a informației, este optim de a deține un singur contract de prestări servicii și semnarea Acordurilor și declarațiilor de confidențialitate și securitate cu acest operator. Întrebare: 5. De ce serviciile de televiziune sînt indicate într-un lot cu transport date dat fiind faptul că sunt servicii distincte? Răspuns: Serviciile de televiziune pentru-un singur punct de conectare vizavi de serviciul complex necesar a fi achiziționat este comparativ neînsemnat. Totodată, reieșind din specificul arhitecturii rețelelor informaționale interne conexiunea este asigurată prin intermediul unui cablu integru și separat, trasat spre încăperile securizate dotate cu echipamentul de comutare și criptare. Prin Politica de securitate informațională a CNAS se reglementează modalitățile admise de intrare și ieșire a informației, inclusiv și restricționarea la maxim a tehnologiilor de emitere fără fir. Astfel, de către specialiștii CNAS a fost impusă condiția de asigurare a securității informaționale, mai ales prin faptul monitorizării accesului în încăperile cu echipament de conectare și servere pentru un număr limitat de operatori economici. Întrebare: 6. De ce serviciile de date prestate prin tehnologia xDSL nu sunt indicate într-un lot separat deoarece există doar un singur operator ce prestează servicii de date prin xDSL în conformitate cu Legea privind achizițiile publice nr. 131/2015 (art. 37, alin (9))? Răspuns: Reieșind din specificul arhitecturii rețelelor informaționale interne conexiunea este asigurată prin intermediul unui cablu integru și separat, trasat spre încăperile securizate dotate cu echipamentul de comutare și criptare. Nu este posibil de separat loturi reieșind din Politica de securitate informațională a CNAS ce reglementează modalitățile admise de intrare și ieșire a informației, inclusiv și restricționarea la maxim a tehnologiilor de emitere fără fir. Funcția BACKUP poate asigura transmiterea de date continuau în cazul situațiilor excepționale, și trebuie sa fie asigurată de un singur operator pe tot teritoriu Republicii Moldova. În cazul daca sunt mai mulți operatori, persistă riscul de nestabilitatea întregului sistem. Întrebare: 7. S-a făcut examinarea privind disponibilitatea serviciilor de date prestate prin xDSL pe piața locală pentru perioada de contractare în conformitate cu Legea privind achizițiile publice nr. 131/2015 (art. 38)? Răspuns: Grupul de lucru, la etapa de elaborare a anunțului de participare, s-a conformat Legii nr.131/2015 privind achizițiile publice, conform căreia specificațiile tehnice ale bunurilor, lucrărilor și serviciilor solicitate de autoritatea contractantă vor reprezenta o descriere exactă și completă a obiectului achiziției, astfel încât fiecare cerință și criteriu, stabilite de autoritatea contractantă, să fie îndeplinite, art.37: - alin.(4): Specificațiile tehnice ale obiectului achiziţiei trebuie să corespundă cerinţelor autorităţii contractante privind calitatea, eficienţa, testarea, securitatea, dimensiunile, simbolurile, terminologia, ambalajul, modul de transportare, marcarea, etichetarea, procesele şi metodele de producere, precum şi procedeele de determinare a conformităţii lui cu cerinţele din documentația de atribuire; - alin.(6): Specificațiile tehnice nu vor face referinţă la o anumită marcă comercială sau la un anumit agent economic, la un brevet, o schiţă sau un tip de bunuri, de lucrări şi de servicii, nu vor indica o origine concretă, un producător sau un operator economic concret. În cazul în care nu există un mod suficient de exact de expunere a cerinţelor faţă de achiziţie, iar o astfel de referinţă este inevitabilă, caracteristicile vor include cuvintele „sau echivalentul”. Pentru CNAS este important stabilitatea și siguranța sistemului de transmiterea datelor, deoarece CNAS asigură realizarea politicilor sociale ale statului orientate spre garantarea drepturilor sociale ale cetățenilor prin administrarea sistemului public de asigurări sociale, care include evidența plăților sociale pentru peste 1,2 milioane de beneficiari din țară, dar și peste hotarele țării, evidența contribuțiilor de asigurări sociale transferate de peste 430 mii plătitori, este importantă funcționarea continuă și stabile a sistemului sus numit. Întrebare: 8. De ce serviciile de date mobile solicitate ca canal de rezervă nu sînt obiectul contractării a serviciilor de telefonie mobilă sau un lot separat pentru care sunt eligibili doar operatorii de telefonie mobilă? Răspuns: Serviciile de transport date de rezerva (back-up) prin tehnologia 3G/4G de date mobile solicitate în calitate de canal de rezervă sunt parte a Sistemului informațional de tip închis și restricționat prin prevederile Politicii de securitate informațională a sistemului public de asigurări sociale, prin prestarea serviciilor de un singur operator economic se reduc riscurile în asigurarea confidențialității datelor ,
Data:
9 nov 2022, 17:27
Subiectul întrebării:
Clarificari caiet de sarcini
Întrebare:
2. În pct. 1, subpunctul 1.9 a caietului de sarcini este menționat termenul de conectare din ,,momentul aprobării contractului”. Rog să detaliați formularea dată în sensul obligativității și/sau responsabilității părților semnatare a contractului de achiziții publice deoarece formularea utilizată are un sens ambiguu și nu este relevantă în sensul obligativității ambelor părți. 3. Conform condițiilor enunțate, într-un singur lot sînt incluse servicii care pot fi prestate doar de un singur operator. Care este justificarea nedistribuirii serviciilor pe loturi spre contractare conform prevederilor Legii privind achizițiile publice nr. 131/2015 (art. 39, alin (2) si (3))? 4. Serviciile de transport date prin fibră optică sunt indicate cu parametri distincți separat pe 7 și 37 puncte de contectare a beneficiarului. Dacă există considerente de separare pe anumite criterii/parametri ți importanța locației clientului, de ce acest lucru nu s-a făcut prin separare pe loturi? 5. De ce serviciile de televiziune sînt indicate într-un lot cu transport date dat fiind faptul că sunt servicii distincte? 6. De ce serviciile de date prestate prin tehnologia xDSL nu sunt indicate într-un lot separat deoarece există doar un singur operator ce prestează servicii de date prin xDSL în conformitate cu Legea privind achizițiile publice nr. 131/2015 (art. 37, alin (9))? 7. S-a făcut examinarea privind disponibilitatea serviciilor de date prestate prin xDSL pe piața locală pentru perioada de contractare în conformtate cu Legea privind achizițiile publice nr. 131/2015 (art. 38)? 8. De ce serviciile de date mobile solicitate ca canal de rezervă nu sînt obiectul contractării a serviciilor de telefonie mobilă sau un lot separat pentru care sunt eligibili doar operatorii de telefonie mobilă?
Răspuns (11 nov 2022, 15:40):
Conform Planului provizoriu de achiziții pentru tehnologii informaționale (TI) strict necesar asigurării activității de la 01.01.2023 , aprobat de Agenția de Guvernare Electronică și plasat pe pagina web a CNAS denumirea serviciului necesar a fi achiziționat conform normelor metodologice de elaborare a Planului de achiziții IT este „Servicii informaţionale de telecomunicaţii a Sistemul de telecomunicaţii al autorităţilor publice AC CNAS/CTAS”. Referirea DVS la denumirea achiziției anunțate de ,,Servicii de telefonie fixă și transmisie date” reiese din Vocabularul comun al achiziţiilor publice aprobat prin HG337/2017 și codul CPV atribuit procedurii. Totodată, în documentația de atragere a ofertelor, pe fiecare poziție este precizat specificul serviciul solicitat în dependență de necesitatea interna a CNAS, arhitectura de funcționare și de organizare a sistemului de schimb de date în cadrul Sistemului informațional de tip închis și restricționat prin prevederile Politicii de securitate a sistemului public de asigurări sociale și anume: Transport de date pentru oficii teritoriale mun. Chișinău, Transport date oficii teritoriale R. Moldova, Transport date conexiune de rezervă (back-up), Servicii Transport date de rezerva (back-up) 3G/4G. Astfel, achiziționarea serviciilor de telefonie fixă nu face parte din procedura în cauză, și va fi desfășurată ulterior ca o procedură separată.
Data:
14 nov 2022, 11:31
Subiectul întrebării:
Clarificari
Întrebare:
Buna ziua, Rog clarificari privind modul de intocmire a unui singur lot de servicii de transport date unde sunt indicate servicii Internet spre prestare prin fibra optica, xdsl, si tehnologii mobile care pot fi prestate doar de un singur operator din Republica Moldova si, in acest sens, este favorizat direct contrar prevederilor legislatiei de achizitiile publice .
Răspuns (15 nov 2022, 12:30):
Răspuns: Autoritatea publică a indicat într-un singur lot solicitarea serviciilor de transport de date reieșind din arhitectura existentă și funcțională de moment în CNAS, inclusiv și tehnologiile operabile. Respectiv, cerințele la interconexiunile între subdiviziunile teritoriale raionale, subdiviziunile teritoriale din mun. Chișinău, către serverul de bază, între serverul de bază și CRPD (serverul de rezervă) sunt expuse reieșind din necesitățile proprii în asigurarea fluxul continuu și neîntrerupt, utilajul deținut de CNAS la blocurile de comutare, conexiunile strict necesare a fi asigurate cu linii suplimentare de rezervă de transmitere a datelor. Serviciul de rezervă se utilizează în cazul căderii conexiunii de bază și nu poate fi prestat de mai mulți operatori....DOAR DE UN OPERATOR, totodată prestatorul va asigura și echipament care conectează automat conexiunea de rezervă în cazul căderii conexiunii de bază. Totodată reieșind din clarificările înaintate grupul de lucru va ajusta documentația de atragerea ofertelor.
Data:
14 nov 2022, 12:28
Subiectul întrebării:
Clarificari suplimentare caiet de sarcini
Întrebare:
Cu referire la răspunsurile oferite de autoritatea contractantă la clarificările solicitate anterior (întrebările 3, 4, 6, 7, 8 adresate anterior), rugăm clarificări suplimentare: 9. Cum este formulată obligația tehnică de existență doar a unui singur operator ce va presta serviciile de transmisie date prin tehnologiile menționate în caietul de sarcini într-un singur lot, reieșind din faptul că se solicită oferta pe servicii Internet reieșind din parametrii definiți, respectiv securizarea datelor transmise este exclusiv în atribuția autorității contractante? În caietul de sarcini nu sunt specificate careva cerințe privind securitatea datelor transmise prin serviciile Internet prestate de operatori. 10. Cum este asigurată de către autoritatea contractantă a controlului privind funcționalitatea tuturor serviciilor prestate de către un operator într-un singur lor (inclusiv și de de back-up) în sensul asigurării redundanței și independenței între conexiunile solicitate? În caietul de sarcini este formulat doar solicitarea prestării a serviciilor ca back-up, fără detalii privind careva măsuri de redundanță. Autoritatea contractantă cum se asigură că serviciile ar urma fi prestate/conectate din puncte de prezență a infrastructurii distincte a operatorului, astfel încât o eventuală cădere a acestei infrastructuri ar duce la căderea tuturor serviciilor prestate la aceeași locație? 11. Din ce considerente s-a formulat solicitarea de back-up prin tehnologiile xDSL ȘI 3G/4G care oferă parametri de viteză reduși și instabili în raport cu soluțiile de back-up ce pot fi oferite prin fibră optică? Între parametrii serviciilor de bază prin fibră optică și cele de back-ul prin alte tehnologii există o discrepanță de parametri care nu justifică în mod uzual aceste tehnologii ca conexiuni de rezervă. 12. Reieșind din faptul că nu sînt definite cerințele ce țin de echipamentul activ (router sau switch) per punct a autoritatății contractante și modul de conectare a tuturor serviciilor prin tehnologiile solicitate, fără definiții de redundanță, cum are loc funcționarea acestora în caz de incident tehnic? Fizic cum are loc loc funcționarea serviciilor de back-up prin xDSL în cazul nefuncționării conexiunii prin fibră optică? Cum are loc funcționarea fizică a back-ului prin tehnologii mobile 3G/4G dat fiind faptul că s-au solicitat doar 2 conexiuni (se deplasează reprezentantul autorității contractante la locația cu incident)?
Răspuns (15 nov 2022, 12:31):
9. Cum este formulată obligația tehnică de existență doar a unui singur operator ce va presta serviciile de transmisie date prin tehnologiile menționate în caietul de sarcini într-un singur lot, reieșind din faptul că se solicită oferta pe servicii Internet reieșind din parametrii definiți, respectiv securizarea datelor transmise este exclusiv în atribuția autorității contractante? În caietul de sarcini nu sunt specificate careva cerințe privind securitatea datelor transmise prin serviciile Internet prestate de operatori. Prin prestarea serviciilor de un singur operator economic se reduc riscurile în asigurarea confidențialității datelor, asigurarea menținerii funcționalității sistemului unic CNAS/CTAS. 10. Cum este asigurată de către autoritatea contractantă a controlului privind funcționalitatea tuturor serviciilor prestate de către un operator într-un singur lor (inclusiv și de back-up) în sensul asigurării redundanței și independenței între conexiunile solicitate? În caietul de sarcini este formulat doar solicitarea prestării a serviciilor ca back-up, fără detalii privind careva măsuri de redundanță. Autoritatea contractantă cum se asigură că serviciile ar urma fi prestate/conectate din puncte de prezență a infrastructurii distincte a operatorului, astfel încât o eventuală cădere a acestei infrastructuri ar duce la căderea tuturor serviciilor prestate la aceeași locație? În sensul asigurării siguranții și independenței între conexiunile solicitate autoritatea contractantă a prevăzut liniile de rezervă (back-up), iar redundanța de conexiune solicitată este asigurată de către prestator, prin ori care altă tehnologie deferită de optica. 11. Din ce considerente s-a formulat solicitarea de back-up prin tehnologiile xDSL ȘI 3G/4G care oferă parametri de viteză reduși și instabili în raport cu soluțiile de back-up ce pot fi oferite prin fibră optică? Între parametrii serviciilor de bază prin fibră optică și cele de back-ul prin alte tehnologii există o discrepanță de parametri care nu justifică în mod uzual aceste tehnologii ca conexiuni de rezervă. În sensul asigurării siguranții și independenței între conexiunile solicitate autoritatea contractantă a prevăzut liniile de rezervă (back-up), iar redundanța de conexiune solicitată este asigurată de către prestator, prin ori care altă tehnologie deferită de optica utilizată pentru conexiune de bază. Totodată reieșind din clarificările înaintate grupul de lucru va ajusta documentația de atragerea ofertelor. 12. Reieșind din faptul că nu sînt definite cerințele ce țin de echipamentul activ (router sau switch) per punct a autoritatății contractante și modul de conectare a tuturor serviciilor prin tehnologiile solicitate, fără definiții de redundanță, cum are loc funcționarea acestora în caz de incident tehnic? Fizic cum are loc funcționarea serviciilor de back-up prin xDSL în cazul nefuncționării conexiunii prin fibră optică? Cum are loc funcționarea fizică a back-ului prin tehnologii mobile 3G/4G dat fiind faptul că s-au solicitat doar 2 conexiuni (se deplasează reprezentantul autorității contractante la locația cu incident)? Pentru autoritatea contractanta este important asigurarea serviciilor 24/24 prestatorul asigură echipament care automat asigură conexiunea de rezervă și redundanța în cazul căderii conexiunii de bază. De aceia ofertantul includ, în prețul ofertei tot echipamentul necesar și servicii de conectare și ajustare cu echipamentul CNAS, prin conexiunea de tip RJ-45, ce este expus în Caiet de sarcini în pct.1 Condiții tehnice de prestare serviciilor, spct.1.6. În cazul back-ului prin tehnologii mobile 3G/4G - Da să deplasează în cazuri excepționale.
Doar utilizatorii autorizați ai platformei pot să adreseze întrebări în perioada de clarificări.