Answer (27 May 2022, 12:20):
Procedura de achiziție publică a fost publicată la data de 06.05.2022, iar conform prevederilor art. 9 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 131 din 03.07.2015 privind achizițiile publice, orice operator economic interesat are dreptul de a solicita clarificări privind documentația de atribuire. Termenul de solicitare a clarificărilor se calculează de la data publicării anunțului de participare și a documentației de atribuire, constituind 9 zile – în cazul în care valoarea estimată a contractului de achiziții publice este egală cu sau mai mare decât pragurile prevăzute la art. 2 alin. (3), în speță fiind 8 053 142 lei.
De asemenea, alin. (5) din articolul de mai sus, prevede că în cazul în care operatorul economic nu a transmis solicitarea de clarificare în termen, punând astfel autoritatea contractantă în imposibilitate de a respecta termenele prevăzute la alin. (4), aceasta din urmă este în drept să nu răspundă.
Astfel, clarificările care au fost depuse în termenele prevăzute de lege, au fost examinate și au fost luate în considerație, conform principiilor de bază ale achizițiilor publice (clarificările depuse pot fi vizualizate în cadrul SIA RSAP (Mtender)).
Totodată, potrivit art. 82 alin. (1) din Legea nr. 131/03.07.2015, operatorul economic care are sau a avut un interes în obținerea unui contract de achiziție publică și care consideră că în cadrul procedurilor de achiziţie publică un act al autorităţii contractante a vătămat un drept al său recunoscut de lege, în urma cărui fapt a suportat sau poate suporta prejudicii, este în drept să conteste actul respectiv în modul stabilit de prezenta legea, conform art. 82 alin. (1) din Legea sus menționată.
În același timp, CAPCS a luat în considerare prevederile pct. 27 subpct. 1), pct. 28 subpct. 1) și subpct. 5), pct. 29 subpct. 1) și subpct. 3) din Regulamentul cu privire la activitatea grupului de lucru pentru achiziții, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2021, conform cărora grupul de lucru examinează și concretizează necesitățile autorității contractante de bunuri, lucrări și servicii, coordonându-le în limitele mijloacelor financiare repartizate în acest sens, precum și elaborează documentația de atribuire și alte documente aplicabile în cadrul procedurilor de achiziție publică în conformitate cu documentațiile standard aprobate.
În această ordine de idei, art. 23 alin. (1) din Legea nr. 131/2015, prevede că, În cazul în care autoritatea contractantă solicită prezentarea unor certificate, emise de organisme independente, prin care se atestă faptul că operatorul economic respectă anumite standarde de asigurare a calităţii, aceasta trebuie să se raporteze la sistemele de asigurare a calităţii, bazate pe seriile de standarde europene relevante, certificate de organisme conforme cu seriile de standarde europene privind certificarea, sau la standarde internaționale pertinente, emise de organisme acreditate.
Astfel, în temeiul normelor imperative menționate supra, CAPCS reține faptul că specificațiile tehnice au fost elaborate în corespundere cu necesităților obiective, totodată această decizie nu creează obstacole nejustificate de natură să limiteze concurența în cadrul procedurii de achiziție publică.